2009-02-15

Kobiecość

"Ogromny upadek wiary w naszych czasach przejawia się w zaniku kobiecości.
Głęboką symboliką jest zasłona noszona przez kobiety - daleko głębsze, symboliczne znaczenie ma ma odrzucenie wszelkiej zasłony - odsłonięcie się. Doniosłe i ważne chwile w życiu kobiety ukazują nam ją zawsze osłoniętą welonem: tego samego symbolu używa panna młoda w dniu zaślubin, wdowa i zakonnica. Znaki zewnętrzne nie są nigdy pozbawione istotnego znaczenia; przeciwnie- wynikają zwykle z jakiejś głębszej myśli i pobudki i uzmysławiają tę myśl czy pobudkę. A jeżeli zastanowimy się poważnie nad tym, a potem z tego wyższego punktu widzenia spojrzymy na modę, okaże się niezawodnie, że zdradziecka ta władczyni obnażyła niejako duszę kobiety i ukazuje nam całą bezdenną próżnię i bezmyślność swych poddanych. Zdarcie z kobiety wszelkiej zasłony równa się strąceniu jej z piedestału. Kobieta oddana najbardziej poniżającej niewoli, jaką jest kult własnego ciała - i to w czasach ogólnej nędzy jej bliźnich - to niewątpliwie istota potworna, która zerwała wszelkie węzły łączące ją z jej metafizycznym celem. Tu nie ma już mowy o dzięcięco-naiwnej niewinnej próżności, tu wydobywa się na jaw ohydna maska - zaciera się całkowicie podobieństwo - pozbawiona oblicza maska kobiecości. I ta pozbawiona wszelkich ludzkich cech maska, to ciało bez duszy, jest jaskrawszym wyrazem nowoczesnego bezbożnictwa. Ruta Schaumann podkreśla tę samą myśl, mówiąc w liście "Cheliona do Kletusa": Prawdziwe kobiety są ciche i pragną ciszy. - Pokaż mi kobietę, która by pisała o tym, co dotyczy jej samej. - Milczałaby, gdyby o nią chodziło, w milczeniu bowiem życie, mowa śmiercią. - Tajemnica jest owocna, co ujawnione, zamiera.


W legendzie "Papież z getta" opowiada Gertruda le Fort, że stary rabbi Natan ben Jechiel kazał osłonić twarz swojej ślepej wnuczki Trofei, zanim zostanie przyjęta do szkoły, w której miała pobierać nauki wspólnie z młodzieżą męską. "Dlaczego zasłaniać tę, która jest naszym promykiem słońca i pociechą? Czyż potrzebuje się wstydzić, że jest kobietą?" pyta rabbi Natana matka dziewczęcia, Miriam. Na to odpowiada rabbi: "Kobiecie nie przynosi zasłona wstydu, ale jest jej zaszczytnym odznaczeniem. Albowiem siła twierdzy polega na tym, że bramy jej są zawsze zamknięte. A kobieta jest twierdzą, ostatnim murem obronnym kązdego narodu. Jeżeli upadnie mężczyzna - jego ukarze Bóg - gdy upadnie kobieta - karze Bóg cały naród".



Dr. Piotr Ketter "Chrystus a kobiety"